Hacosi headerafbeelding

Hacosi

Met de ‘cosy’ van gezellig thuis

De Hasseltse Huisvestingsmaatschappij Hacosi is actief in Wellen, Diepenbeek en Hasselt. In een stukje Haspengouw dus en in ‘de hoofdstad’. Vooral in Wellen en Diepenbeek maakt de maatschappij een inhaalbeweging om de doelstelling inzake sociale woningen te behalen. Ze doet dat in een sterk veranderende omgeving, met meer aandacht voor seniorenwoningen en met kleinschaligere projecten, zoals de herbestemming van de voormalige pastorij van Ulbeek in Wellen.

Hacosi huisstijl

De uitdaging

De behoefte aan een nieuwe, passender naam en aan een communicatiebeleid dat de nieuwe wind adequaat in beeld brengt, bracht de Huisvestingsmaatschappij bij Hands. De leiding van de maatschappij is met de nieuwe directeur Dominique Vrancken serieus verjongd en de dienstverlening naar huurders uitgebreid dankzij extra personeel. Die verjonging moest naar de buitenwereld toe vertaald worden, de uitgebreide dienstverlening en ondersteuning moesten aan de huurders zelf gecommuniceerd worden.

De Hands-on aanpak

De oude naam ‘Hasseltse Huisvestingsmaatschappij’ telde niet minder dan negen lettergrepen. De nieuwe naam die Hands bedacht, Hacosi, telt er drie: kort en krachtig. In Hacosi zit bovendien het Engelse ‘cosy’, wat gezellig betekent. Die eenvoudige en goed bekkende naam koppelde Hands aan een logo met twee cirkels die in elkaar bewegen, een symbool voor openheid én geborgenheid: alles wat ‘een eigen thuis met je eigen sleutel’ je kan bieden. Dankzij de frisse kleuren haal je de bedrijfswagens en ook de externe communicatie van Hacosi zo uit de massa. Via een driemaandelijkse nieuwsbrief worden de huurders betrokken bij acties en ingelicht over aandachtspunten. Als orgelpunt op de nieuwe participatieve aanpak is Hacosi zelf gestart met een tevredenheidsenquête onder de eigen huurders. Een voorbeeld voor andere huisvestingsmaatschappijen.

Hacosi brochure en banner